Dezyderat
Dotychczasowa” Polityka społeczna wobec osób starszych do 2030 r.” przyjęta przez rząd Prawa i Sprawiedliwość nie odpowiada na wyzwania związane ze starzeniem się polskiego społeczeństwa
W tym programie wręcz stwierdza się:
Przyjęcie przedmiotowego dokumentu nie spowoduje dodatkowych kosztów dla sektora finansów publicznych, a jego finansowanie będzie realizowane poprzez odpowiednią alokację środków finansowych, będących w dyspozycji jednostek sektora finansów publicznych . W ekonomii oznacza to, że środki są ograniczone. Jeżeli jakiś zasób jest ograniczony, oznacza to, że jeżeli ktoś otrzyma go tyle ile potrzebuje, to ktoś inny nie otrzyma zasobu w oczekiwanej ilości. Reguły przy danych założeniach wyjściowych, nie można rozsądnie ten zasób rozdzielić pomiędzy potrzebujących.
Sposób takiego podziału, biorący pod uwagę optymalne w tym przypadku pożytki społeczne nazywa się
efektywną alokacją zasobów.
Alokacja efektywna jest to takie rozmieszczenie środków publicznych, przy którym nie ma sposobu na poprawę sytuacji wszystkich osób zaangażowanych w program nie ma sposobu poprawy sytuacji którejś z osób, bez pogarszania sytuacji kogoś innego,
wszystkie korzyści z wymiany zostały wyczerpane,
nie ma możliwości wzajemnie korzystnej wymiany.
Czyli program BUS jest w tej formule alokacji efektywnej nie do zrealizowania i nie umożliwia praktycznie przejście do innej alokacji
Potrzebna jest już od wczoraj
„NOWA POLITYKA SENIORALNA”
Zdaniem ekspertów z rozwiązywaniem problemów nie można czekać.
To nie opcja, a konstytucyjny obowiązek
Najwyższy czas wdrożyć efektywne rozwiązania.
Jednak znalezienie idealnego podziału zasobów (dóbr) nie jest łatwe. Jakie przyjąć kryteria ,które nie naruszają w podziale interesy społeczeństwa, nie uwzględniając szerszego kontekstu ani konsekwencji jakie mogą wywołać w przyszłości np.: zapewnieniem stabilności finansowej systemu zabezpieczenia na starość i bezpieczeństwa zdrowotnego tworzenie warunków umożliwiających osobom starszym uczestnictwo w życiu społecznym, utrzymanie ich autonomii i niezależności wobec przyszłych pokoleń.
Trudna diagnoza
Zdaniem ekspertów problem pogłębia fakt, że izolacja i codzienne zmagania osób starszych i niesamodzielnych w wielu przypadkach pozostają niedostrzegane przez otoczenie.
Niestety, także w wyniku postaw samych seniorów. – Problemy osób starszych, skrywane przez nie same i niezauważane przez niewydolny system wsparcia, ze zwielokrotnioną siłą ujawniły się w czasie pandemii
Izolacja społeczna, drastyczne ograniczenie aktywności fizycznej, problem z dostępem do świadczeń opieki zdrowotnej, niski poziom kompetencji cyfrowych a także stale pogarszająca się kondycja psychiczna i fizyczna seniorów to najważniejsze problemy ,zdefiniowane przez ekspertów znawców problematyki senioralnej
Działać natychmiast!
Opracowania rekomendacji nakierowanych na pilną rewizję i reformę polityk senioralnych realizowanych w Polsce dotyczy trzech głównych obszarów
przywracanie seniorów do życia społecznego
sukcesywne podnoszenie jakości życia seniorów w różnych wymiarach życia;
zabezpieczenie tej grupy wobec perspektywy przyszłych zagrożeń.
9 Rekomendacji
Nakierowanych na poprawę polityk senioralnych w Polsce:
Są potrzebne nie tylko do bieżącego korygowania zadań polityki senioralnej, ale i do dyskusji nad jej nowym, kształtem
Lepsza jakość i zasięg wsparcia publicznego osób pozostających w częściowej lub całkowitej izolacji społecznej.
Rozbudowa sieci instytucji wsparcia, aktywizacji, informacji dedykowanych osobom starszym oraz ich przygotowania do pełnienia funkcji „interwencji kryzysowej”.
Zwiększenie finansowania służby zdrowia i poprawa dostępu seniorów do lekarzy internistów, specjalistów, w tym zwłaszcza geriatrów, usług rehabilitacyjnych i leczniczych w ramach „szybkiej ścieżki”.
Uwzględnienie zdrowia psychicznego seniorów w polityce publicznej.
Radykalne zwiększenie zakresu edukacji cyfrowej osób starszych w celu zapewnienia im możliwości realizowania wybranych potrzeb zdalnie.
Zwiększenie środków na aktywizację społeczną osób starszych w ramach programów centralnych, zwłaszcza Aktywni+.
Zwiększenie priorytetu spraw osób starszych w politykach lokalnych.
Działania na rzecz opiekunów osób starszych w celu zapewnienia im godnych warunków świadczenia opieki i zabezpieczenia na przyszłość.
Budowanie świadomości wyzwań starzenia i potrzeb osób starszych wśród młodszych pokoleń.
Proponujemy
Zespół roboczy ,niezwłocznie, dla wypracowania i konkretyzacji rozważań
Ze strony Sejmu :
-podkomisja robocza komisji sejmowej ds. polityki senioralnej
Strony rządowej -dyrektor departamentu ds. polityki senioralnej Ministerstwa Polityki Senioralnej:
Strony społecznej:
– przedstawicieli Ogólnopolskiego Porozumienia o Współpracy Rad Seniorów
– przedstawicieli Obywatelskiego Parlamentu Seniorów
– przedstawicieli Polskiego Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów
– przedstawicieli Federacji stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku
– grupa ekspertów i doradców OP o WRS.
Określeniem cezury czasowej do czerwca 2014 r.
Zapewnienia dla tego grona środków i niezbędnych narzędzi.
Realizację powierzyć Ministerstwu ds. Polityki Senioralnej.
Dr Marek Bochowicz
Wiceprzewodniczący OP o WRS
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *
Komentarz *
Nazwa *
E-mail *
Witryna internetowa
Zapamiętaj moje dane w tej przeglądarce podczas pisania kolejnych komentarzy.
Opublikuj komentarz